Vyhledávání

EN

Nadpis filmového místa

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip

Český animovaný film je nominovaný na Oscara

aktualita 17, autor: Foto archiv Darii Kashcheevy

Krátký loutkový snímek Dcera Darii Kashcheevy se dostal do finále boje o zlatou sošku. O nejprestižnější ocenění na poli kinematografie bude soupeřit s dalšími čtyřmi filmy. Už nyní se ale intimní umělecké dílo pyšní studentským Oscarem z října minulého roku a více než 40 vítěznými oceněními z festivalů z celého světa.


Patnáctiminutový animovaný snímek Dcera, bakalářská práce režisérky Darii Kashcheevy, vypráví příběh, který není nikomu cizí, protože jsme všichni byli dětmi. Nepochopení ze strany rodičů, komunikace, jež selhává, a následné hluboké rány, které tato nedorozumění v křehké dětské duši zanechají – to vše se objevuje v osobním autorském scénáři o zdánlivě banálních a všedně zásadních tématech. „Každý člověk zažil nějaké nepochopení s rodiči. Nebo i křivdu. I když to nějak výrazně nevnímáme, mohlo to ovlivnit i naše chování v dospělosti. Rozhodla jsem se, že scénář bude osobní, a i když vznikl rychle, brala jsem to jako dobré znamení,“ uvedla pro Český rozhlas režisérka.

Její snímek beze slov vypovídá o komplikovaném vztahu dcery a otce a o jejich neschopnosti si navzájem plně porozumět. Příběh je vyprávěn působivým, poetickým a zároveň až fyzicky pociťovaným filmovým jazykem. Velkou měrou se na celkovém vyznění podílí dynamická práce s kamerou, ke které tvůrci přistupovali, jako by točili snímek hraný. „Během celého filmu jsem napodobovala ruční kameru, jako je to v hraném filmu. To pro mě byla velká výzva,“ sdělila autorka serveru iROZHLAS.cz. Rychlé střihy, roztěkaný obraz a detailní záběry vytváří zneklidňující atmosféru prosycenou emočním vypětím, účinně vtáhnou diváka do děje a připomenou mu, jak silně můžeme v dětství pociťovat události, které se dospělým zdají nedůležité nebo malicherné.

Všechny loutky tvořila autorka ručně bez využití digitálních triků a z velmi specifického materiálu – z obyčejného hnědého toaletního papíru. „Moc se omlouváme HAMU, že se jim kvůli nám zvýšily výdaje,“ vtipkuje Kashcheeva, která v dílnách této fakulty Akademie múzických umění trávila dlouhé hodiny výrobou svých loutek. Filmařka také přiznala, jak velkou výzvou pro ni byla animace výrazů postav, které považuje kvůli psychologickému aspektu příběhu za zásadní. „Hodně jsem přemýšlela, jak to budu dělat. Nakonec jsem vymyslela, že budu malovat mimiku rovnou na obličeje. Takže jsem animovala pohyb očí přemalováváním rovnou na obličej,“ popisuje svůj tvůrčí postup.

Další důležitou složkou podstatně ovlivňující vyznění díla je hudba. Snímek má intenzivní zvukovou stopu a Daria Kashcheeva uvedla, že jí jako inspirace posloužily paradokumentární filmové postupy, které ve svých dílech využívají například Lars von Trier a bratři Dardennové. „U jejich filmů cítím, že mě to vtahuje do děje, a toho jsem chtěla také dosáhnout.“

Jestli český studentský snímek Dcera mezi náročnou konkurencí ostatních nominovaných animovaných děl zaboduje, bude známo 9. února, kdy se koná slavností předávní 92. Cen Akademie.

Vytvořeno 17.1.2020 13:00:54 | přečteno 655x | linda.dlouha
 
 
 
 

Kontakty

Středočeská filmová kancelář
Central Bohemia Film Office
Husova 156/21, 110 00, Praha 1 Staré Město

Tel.: +420 724 139 119
E-mail: martina.kuncova@strednicechyfilm.cz

Partneři

logo 04logo 02 logo 03 logo 01
 

Kontakty

Středočeská filmová kancelář
Central Bohemia Film Office
Husova 156/21, 110 00, Praha 1 Staré Město

Tel.: +420 724 139 119
E-mail: martina.kuncova@strednicechyfilm.cz

 
load